Ζαμαντάκης: τουρκική γλώσσα στα σχολεία και προσφυγή για τον διορισμένο Χότζα!


Προσφυγή κατά της απόφασης για το νέο διορισμένο Χότζα στην Μουσουλμανική Κοινότητα Ρόδου, αποφάσισαν τα μέλη της, προεξάρχοντος του προέδρου του Πολιτιστικού Συλλόγου ‘Αδελφοσύνη’ κ. Μεχμέτ Ζαμαντάκη, όπως αποκάλυψε στο ‘Rhodes Times’.

Ο κ. Ζαμαντάκης, μίλησε για τα μέλη της κοινότητας που ξεπερνούν τις 3.000, τις ανάγκες για την άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων των μουσουλμάνων που περιορίζονται στο τζαμί του Ιμπραήμ Πασά στην Μεσαιωνική Πόλη ενώ εξέφρασε την δυσαρέσκειά του επειδή δεν μπορούν οι μουσουλμάνοι να διδαχθούν την  τουρκική γλώσσα. Μάλιστα διετύπωσε πρόταση… να εισαχθεί η τουρκική στα ελληνικά σχολεία ως γλώσσα επιλογής επειδή η μουσουλμανική κοινότητα είναι πολυάριθμη (!)


Καταρχήν κύριε Ζαμαντάκη θα θέλαμε να μα πείτε πότε ιδρύθηκε ο μουσουλμανικός πολιτιστικός σύλλογος ‘Η Αδελφοσύνη’ όπου σήμερα προεδρεύετε.


Ο σύλλογος ιδρύθηκε το 2000 και είμαι πρόεδρος από το Απρίλιο του 2007, είναι η τρίτη μου θητεία ως πρόεδρος του συλλόγου.


Πόσα μέλη αριθμούν τον σύλλογο;


Εγγεγραμμένα 740 μέλη αλλά μη σας ξεγελά το νούμερο, το κάθε μέλος εκπροσωπεί και μια οικογένεια –δηλαδή συνολικά είναι 3.500 μουσουλμάνοι στη Ρόδο.


3.500 χιλιάδες Ροδίτες μουσουλμάνοι, εάν προσθέσουμε τους Αλβανούς μουσουλμάνους αλλά και αρκετούς από άλλες χώρες όπως οι Πακιστανοί κ.λπ. ίσως ξεπερνάτε και τις 5.000. Κατά πόσο είναι εφικτό να μπορείτε να ασκήσετε τα θρησκευτικά σας καθήκοντα εδώ;


Πραγματικά αν αναλογιστούμε ότι στην Κω με τον μισό πληθυσμό λειτουργούν δυο τζαμιά αντιλαμβάνεστε ότι υφίσταται πρόβλημα, γιατί έκτος από τις μεγάλες γιορτές τα τελευταία δυο χρόνια και πάντα με αίτηση και έγκριση από το υπουργείο λειτουργούν δυο όπως πρόσφατα στο ‘Κουρμπάν Μπαϊράμ’. Καταλαβαίνετε ότι κάθε Παρασκευή όπου πάμε να ασκήσουμε το θρησκευτικό μας καθήκον στο ένα και μόνο τζαμί, του Ιμπραήμ Πασά, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα χωρητικότητας.


Θα θέλατε να μας διευκρινίσετε την υπηκοότητα των μουσουλμάνων της Ρόδου; Γιατί όταν το ακούει ο κόσμος το συνδέει με την γείτονα χώρα την Τουρκία.


Κοιτάξτε, όλοι μας είμαστε Έλληνες υπήκοοι έχουμε υπηρετήσει τον ελληνικό στρατό και ψηφίζουμε εδώ. Στο μόνο που διαφέρουμε είναι το θρήσκευμα. Εμένα  προσωπικά το χωριό μου είναι η Καταβιά. Να το ξεκαθαρίσουμε γιατί πολλά ακούγονται. Και είμαστε και αισθανόμαστε Έλληνες.


Ο Χότζας που υπάρχει αυτή την στιγμή είναι από τη Ρόδο;


Όχι, είναι από τη Θράκη, και συγκεκριμένα από το χωριό Εχίνο!


Είναι διορισμένος από το υπουργείο;


Λοιπόν το θέμα του Χότζα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, εμείς είχαμε ζητήσει από το Βακούφ, το διορισμό ενός Χότζα διότι ο προηγούμενος (ο κ. Τσακίρογλου) λόγω ηλικίας δεν μπορούσε να ανταποκριθεί. Όμως το θέμα κάπου κόλλησε, οπότε πήραμε εμείς την πρωτοβουλία ως σύλλογος, ως κοινότητα, και φέραμε έναν Χότζα εδώ και τρία χρόνια ώστε να μπορούμε να ανταποκριθούμε στα θρησκευτικά μας καθήκοντα. Και εμείς, δηλ. ο Σύλλογος τον συντηρούμε αυτά τα τρία χρόνια. Εφόσον όμως χήρεψε η θέση του Χότζα πριν λίγο καιρό το Βακούφ προκήρυξε θέση Χότζα στη Ρόδο με αποτέλεσμα και ο δικός μας Χότζας που είναι δίπλα μας τα τελευταία τρία χρόνια να κάνει και αυτός αίτηση. Έτσι συστάθηκε μια πενταμελής επιτροπή, που αποφάσισε να μας ενημερώσει προφορικά για το αποτέλεσμα του διορισμού νέου Χότζα. Δηλαδή θέλουν να μας φέρουν έναν νέο Χότζα, τον οποίο δεν γνωρίζουμε και βρέθηκε εδώ από την Κομοτηνή την περίοδο που είχαμε Ραμαζάνι. Ο δικός μας Χότζας όμως έχει την αγάπη και την αποδοχή του κόσμου στην κοινότητά μας όλα αυτά τα χρόνια. Γι’ αυτό αποφασίσαμε να κάνουμε προσφυγή κατά της απόφασης για τον διορισμό του νέου Χότζα αφού έχει γίνει ο διορισμός του.


Ποιο άλλο πρόβλημα αντιμετωπίζετε σαν κοινότητα; Έχετε θέσει το ζήτημα της εκμάθησης της τουρκικής γλώσσας;


Αντιστρέφω το ερώτημά σας… είμαστε εδώ γέννημα θρέμμα πέντε γενιές. Γιατί να μην έχουν το δικαίωμα να μάθουν τα δικά μας παιδιά την γλώσσα μας; Θεωρώ ότι κάποτε πρέπει να εισαχθεί η τουρκική γλώσσα στα σχολεία.


Ναι, αλλά κύριε Ζαμαντάκη αν εσείς ζητάτε να εισαχθεί η τουρκική γλώσσα στα ελληνικά σχολεία σε περιοχές όπως η Ρόδος, αύριο θα εγείρουν θέμα κι άλλες κοινότητες με αυτές τις απαιτήσεις.


Πείτε μου εσείς τότε, γιατί τα παιδιά μας να μην έχουν δικαίωμα να μάθουν την γλώσσα μας. Τόσες γενιές είμαστε στην Ελλάδα. Έχουμε κι εμείς δικαιώματα.


Μήπως θα έπρεπε να μεριμνήσετε κι εσείς για ένα σχολείο εκμάθησης της τουρκικής γλώσσας;


Το Προξενείο δεν έχει καμία αρμοδιότητα και το υπουργείο Παιδείας δεν ακούει το αίτημά μας. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος μας βλέπει κακοπροαίρετα. Κι εμείς παρακολουθούμε αναγκαστικά το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία…


Μπορείτε όμως να πάρετε απαλλαγή…


Κοιτάξτε. Εμείς είμαστε Έλληνες υπήκοοι, γεννημένοι και μεγαλωμένοι σε αυτό τον τόπο, έχουμε την ατυχία να ανήκουμε σε άλλη θρησκεία. Θέλουμε κάποιος να διδάσκει τη θρησκεία και την γλώσσα μας. Πέστε μου εσείς γιατί να μην το ζητήσουμε. Στη Θράκη απ’ ό,τι γνωρίζω διδάσκονται τουρκικά. Γιατί να μαθαίνουμε Αγγλικά, Γαλλικά ή Γερμανικά;


Κύριε Ζαμαντάκη υπήρξαν δημοσιεύματα σχετικά με την κατάσταση των μουσουλμανικών μνημείων στην Ρόδο. Εσείς που τα ζείτε τόσα χρόνια, τι λέτε;


Για το τέμενος του Ρετζέπ Πασά γνωρίζουμε ότι έχει εγκριθεί ένα κονδύλι για την αναστήλωσή του. Εμείς λέμε ότι αυτά αποτελούν μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και πρέπει να διατηρούνται.


Ναι, αλλά τα μνημεία βρίσκονται σε καλή κατάσταση. Και το κράτος έχει διαθέσει πολλά κονδύλια και οι υπηρεσίες που ασχολούνται με τη συντήρησή τους. Γιατί αυτές οι αντιδράσεις, ενώ δεν υπάρχει θέμα; Το βλέπετε κι εσείς δια γυμνού οφθαλμού.  


Δεν αντιλέγω. Απλά μιλάω για το Ρετζέπ Πασά και το Μουράτ Ρέις.



Μάνος Σταυριανός – Πέγκυ Ντόκου 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου